27 Ekim 2010 Çarşamba

SQUEEZE (skuiz / sıkıştırma):

Skuiz’in tarifi: Kural olarak, bir briç elinde bir yanda değersiz kâğıtlar ve öte yanda alıcı, durdurucu, koruyucu vs. olarak yararlı bir rol oynayan kâğıtlar vardır. Bunlara sırasıyla işe yaramayan ve işe yarayan kâğıtlar denir.
Bazen oyunculardan birinin elinde artık işe yaramayan bir kâğıt kalmadığı için işe yarayan bir kâğıt yemek zorunda kaldığı hallere rastlanır. İşte o zaman bu oyuncunun skuize geldiği ya da sıkıştığı söylenir.
Aşağıdaki oyun sonlarında kontrat pik veya sanzatudur, el güneydedir ve oyunculardan birinin elinin önemi yoktur:
Örnek (a)



KUZEY
Þ      ---   
©Þ     9    
¨Þ     AK10   
§Þ     ---
                                               DOĞU
Þ     ---   
©Þ     10    
¨Þ     QJ5   
§Þ    ---
GÜNEY
Þ      ---   
©Þ     5    
¨Þ     87   
§Þ     10
Örnek (b)
KUZEY
Þ     ---   
©Þ     ---    
¨Þ     J   
§Þ    AJ3
BATI
Þ      ---   
©Þ     ---    
¨Þ     Q   
§Þ     KQ8
GÜNEY
Þ     J10   
©Þ     ---    
¨Þ     ---   
§Þ    76
(a)’da, güneyin metr trefl üzerine kuzey işe yaramayan körünü atar, fakat doğu sıkışır, yani skuize gelir: kör 10’lusunu yerse güneyin 5’lisi sağlanır, karo yerse kuzeyin 10’lusu el yapar. Böylece, sadece üç alıcı kâğıdı olmasına rağmen güney dört eli de alır.
(b)’de, ilk metr pik üzerine batı ve kuzey işe yaramayan birer trefl atarlar, fakat ikinci pik üzerine batı sıkışır. Ne yerse yesin kuzey kalan elleri alır. 
Defansa bir rengi defos ettirmek (yedirmek) istiyorsak, skuiz düşünülür.
Skuiz yapmaya karar vermek için elde 1 eksik löve olmalıdır. 1 löve skuizden çıkabilir.
Defansın hakkı olan löve veya löveler verilmeden skuiz olmaz! Bu amaç için, baştan yeteri kadar löve, her renkten stoper varken verilir. Yani defans bien lövesini almalıdır.6NT oynarken elde 11 hazır löve olmalı ve defansa bir löve önceden verilmelidir. 3NT oynarken elde 8 hazır löve olmalı ve defansa baştan 4 löve verilmelidir. 3NT oynarken elde 7 hazır löve varsa 2 löve de skuizden çıkmaz!
İki sağlanabilir rengin (4+3) partajı denenecekse, biri denenir. Partaj çıkmadığında, diğer renge hiç girilmez. Ne kadar alıcı kart varsa çekilirken, sadece partajına girilen rengin kartının atılıp atılmadığı takip edilir. Atılırsa kalan kart sağlanır. Atılmazsa sonra diğer 4+3 renge girilir.
Viyana Darbesi: Doğunun sıkıştırılacağını varsayalım. Tehditler ister istemez ayrı ayrı ellerde olmalıdır. Skuize ulaşıldığı zaman kuzeyin işe yaramayan bir kâğıdı kalmış olmalıdır, yoksa kuzey doğudan önce sıkışır.
Örnek (a)
KUZEY
Þ      5   
©Þ     ---    
¨Þ     104   
§Þ     A5
                                               DOĞU
Þ     ---   
©Þ     ---    
¨Þ     98   
§Þ    K87
GÜNEY
Þ      J7   
©Þ     ---    
¨Þ     5   
§Þ     Q6
Örnek (b)
KUZEY
Þ     5   
©Þ     ---    
¨Þ     104   
§Þ    A5
BATI
Þ      ---   
©Þ     ---    
¨Þ     98   
§Þ     K87
GÜNEY
Þ     J7   
©Þ     ---    
¨Þ     5   
§Þ    Q6
(a) örneğinde pikleri hemen oynarsanız, ikincisine kuzey karo 4’lüsünü ya da trefl 5’lisini atmak zorunda kalır ve her iki halde de doğu karo veya trefl keserini terk edebilir. Doğu trefl ruasını tek bırakabilir, çünkü güneyin tehdidi artık blokedir. Bu akıbete uğramamanın çaresi kolayca bulunabilir: trefl asınızı çeker ve pikle ele geçerek rakibinizi dağıtırsınız. Kuzeyin trefl 5’lisi şimdi işe yaramayan bir kâğıttır ve doğu çaresizdir. İşte bu oyuna Viyana Darbesi denilmektedir.
Viyana Darbesi, dekleranın tehdit renklerinden birindeki bütün alıcı lövelerini, tehditin bloke kalmasını önlemek için, skuiz kâğıdından önce çektiği bir oyundur. Diğer bir deyişle, viyana darbesi dekleranı kendi kendini skuize getirmekten kurtarır.
Şimdi de (b) örneğine bir bakın: aynı durum, yalnız sıkıştırılacak olan rakip batı… Burada kuzey batıdan önce kâğıt yediğine göre, pikler şimdiden çekilse de skuiz gerçekleşir; ama batının hileli defosları hangi tehdidin sağlandığını kestirmeyi imkânsız kılabilir. Çare yine aynıdır: kuzeyin güneyin rengindeki alıcı lövelerini skuiz kâğıdından önce çekin. Bu oyuna yalancı viyana darbesi denilebilir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder